Missie
Onze missie en visie
Basisschool Kienehoef is een veilige plek waar elk kind de mogelijkheid krijgt om zich optimaal te ontwikkelen in een warme, sociale en rijke omgeving. Onze school is een eigentijdse, uitdagende “speelleertuin” voor kinderen. In deze veilige omgeving spelen, ontdekken en leren kinderen om te groeien naar evenwichtige, zelfstandige personen. De kinderen worden voorbereid op de maatschappij van morgen en we geven ze goede ’tools’ en bouwstenen mee voor het vervolgonderwijs en hun toekomst.
Visie
Persoonlijke groei
Verdi staat voor de GROEI van de ‘hele mens’ tot wereldburger. Capaciteiten en talenten zijn niet vaststaand, maar kunnen zich ontwikkelen.
Op basisschool Kienehoef zien wij in ieder kind een uniek persoon dat midden in deze wereld staat, omringd door ontelbare impulsen en zich in de omgeving ontwikkelt. Kinderen ontdekken hun waarden, talenten, en ontwikkelpunten en volgen daarin hun eigen weg. Rekening houdend met deze aspecten zorgen wij ervoor dat de school een omgeving biedt die kinderen prikkelt en uitdaagt om actief te leren.
Samen
Het sterke pedagogisch klimaat op onze school ontstaat door de grondhouding van leerkrachten in combinatie met activiteiten die de saamhorigheid van een groep versterken. We steken energie in het voorkomen van problemen en het belonen van goed gedrag. Een goede communicatie tussen ouders en school vinden wij cruciaal. Wij staan open voor de dialoog met ouders. Hierdoor ontstaat betrokkenheid van ouders bij de ontwikkeling van hun kind.
Geluk en pedagogisch klimaat
Onze leerkrachten gaan respectvol om met de kinderen, houden rekening met verschillen, waarbij normen en waarden op een positieve manier zowel op school- als in de klas worden gehanteerd. In de groepen heerst een goede sfeer waar oog is voor elkaar en waarbij leerkrachten op een prettige wijze bijdragen. Hierdoor voelen de kinderen zich verantwoordelijk voor dit proces. Deze grondhouding wordt vanaf de eerste schooldag gestimuleerd, met het principe van de Vreedzame School als ons uitgangspunt. Daarnaast sluiten leerkrachten aan bij de individuele verschillen in aanleg, tempo, interesses en motivatie om de betrokkenheid te verhogen. De creatieve ontwikkeling, waarbij kinderen de kans krijgen om kwaliteiten te ontdekken en ontwikkelen wordt gestimuleerd.
Leren
Onze school toont lef en moedigt het maken van fouten aan. We geven kinderen een actieve rol in dit proces en geloven dat leren betekenisvoller wordt als je beseft dat alles op een bepaalde manier met elkaar samenhangt.
De wereld om ons heen bestaat uit relaties, niet uit losse feiten. Hierdoor leren de kinderen de wereld zien als één geheel i.p.v. als een optelsom van allemaal losse delen.
Duurzaamheid
Bij ons op school streven we ernaar dat elk kind zich veilig voelt en positief denkt over zichzelf en anderen. Dit draagt bij aan het geluk en zelfvertrouwen. Onze kinderen bouwen veerkracht op. Zij krijgen inzicht in hun sterke punten en ontdekken welke aspecten zij nog als uitdaging ervaren.
Het is onze taak om kinderen voor te bereiden op de maatschappij van morgen door hen goede ’tools’ en bouwstenen mee te geven voor het vervolgonderwijs en hun toekomst.
Het jonge kind
Naast de algemene visie op onderwijs voor basisschool Kienehoef, willen wij graag inzoomen op onze visie op het jonge kind. Jonge kinderen ontwikkelen zich sprongsgewijs en dit vraagt om een andere aanpak van leerkrachten. In deze visie komen de kernwaarden van onze school: geluk, persoonlijke groei, samen en betrokkenheid terug.
Door jonge kinderen aandacht en tijd te geven krijgen ze het vertrouwen om te groeien. Om ervoor te zorgen dat het jonge kind zich op basisschool Kienehoef goed kan ontwikkelen, investeren we in een veilige leeromgeving. Veiligheid is de basis voor een goede ontwikkeling. We zien dat ieder kind uniek is en geven ruimte aan persoonlijke groei. Het principe van de vreedzame school is hierbij uitgangspunt.
Jonge kinderen hebben graag grip op de wereld om hen heen en willen zich van nature graag ontwikkelen. Door het onderwijs aan jonge kinderen toegankelijk, uitnodigend en inspirerend neer te zetten ontwikkelen kinderen zich. Op basisschool Kienehoef werken we met betekenisvolle thema’s waarin meerdere ontwikkelingsgebieden en leerdoelen aan de orde komen. De materialen en hoeken worden tijdens deze thema’s aangepast aan de speel/leerbehoefte van de leerlingen om de betrokkenheid te vergroten. Om de ontwikkelingskansen van jonge kinderen te stimuleren laten we de kinderen veel concrete ervaringen opdoen tijdens deze thema’s. Betekenisvolle materialen zijn hierbij onmisbaar. Spelen is voor jonge kinderen belangrijk voor zowel de emotionele, sociale als cognitieve ontwikkeling.
Er is een doorgaande lijn voor kinderen in de leeftijd 0 t/m 13 jaar. Dit betekent voor onze visie op het jonge kind dat we investeren in de samenwerking met zowel de peutergroep als groep 3. Dit werkt drempelverlagend, omdat de kinderen bekend zijn met de werkwijze, school en klasgenoten. Door te investeren in deze samenwerking kunnen we nog beter tegemoetkomen aan de onderwijsbehoeften van jonge kinderen. We vinden dit belangrijk en creëren momenten waarop de kinderen samen spelen en werken.
Het observeren van jonge kinderen is de basis van onze didactische aanpak. De bedoeling van ons observatie instrument ¨KIJK! is dat de pedagogische hulpverleners van de Verbinding en leerkrachten elkaar kunnen ondersteunen bij hun taak om ieder kind te geven wat het nodig heeft. Observeren doen we systematisch en stemmen we goed af met elkaar. Hierdoor is het beter mogelijk om te verantwoorden en conclusies te trekken uit wat we zien en horen. Zorgvuldig observeren geeft inspiratie en aanknopingspunten om met elkaar in gesprek te gaan.
Onze missie is om jonge kinderen te laten opgroeien tot evenwichtige en unieke personen die met geluk en vertrouwen zich verder kunnen ontwikkelen.