Skip Navigation or Skip to Content
logo

De methodes waarmee wij werken

AANVANKELIJK LEZEN | Groep 3
Methode: Veilig Leren Lezen – Kim
Deze methode is zowel geschikt voor gemiddelde lezers, voor leerlingen die moeite hebben met lezen als voor leerlingen die al kunnen lezen bij hun start in groep 3

VOORGEZET TECHNISCH LEZEN | Groepen 4 t/m 8
Methode: Leescircuit
Duolezen, zelfstandig lezen, lezen van kranten, nieuwsartikelen et. en mandjes lezen

GOED GELEZEN EN LEESBEGELEIDING | Groepen 4 t/m 6
Methode: Goed Gelezen!
Begrijpend en studerend lezen is de meest gebruikte leesmethode voor groep 4 t/m 8 in het basisonderwijs. De methode maakt begrijpend lezen leuk én geeft goede resultaten. Het leesplezier staat voorop. Goed Gelezen! Motiveert kinderen met afwisselende teksten, illustraties en oefeningen die precies op hun belevingswereld zijn afgestemd.

NEDERLANDSE TAAL | Groepen 4 t/m 8
Methode: Nieuw Nederlands Junior
Nieuw Nederlands Junior is een methode voor groep 4 t/m 8 met een compleet nieuwe aanpak voor taal- en leesonderwijs. Samenhang tussen taal, spelling en lezen staat centraal. Leerlingen krijgen de kans om te groeien en stap-voor-stap te leren. Nieuw Nederlands Junior sluit aan op Nieuw Nederlands, de meest gebruikte methode in het voortgezet onderwijs.

BEGRIJPEND LEZEN | Groepen 4 t/m 8
Methode: Nieuwsbegrip
Nieuwsbegrip met interactieve leeslessen en contextopgaven aan de hand van de actualiteit. Met Nieuwsbegrip wordt er gewerkt aan de kerndoelen voor begrijpend lezen van het basisonderwijs.

REKENEN | Groepen 3 t/m 8
Methode: Getal en Ruimt Junior
Kinderen leren rekenen met de methode “Getal en Ruimte Junior”. De methode bereidt kinderen perfect voor op het voortgezet onderwijs. Effectief en gestructureerd leren rekenen staat bij Getal & Ruimte Junior centraal.

SCHRIJVEN | Groepen 1 t/m 8
Methode: Pennenstreken
Deze methode sluit aan bij de methode Veilig Leren Lezen. In de methode worden die basisvaardigheden aangeleerd en ingeoefend. In de bovenbouw gaat het om het onderhouden van de schrijfvaardigheid en het ontwikkelen van een eigen handschrift.

ENGELS | Groepen 5 t/m 8
Methode: Join in
Kom uit je stoel en doe mee! Dit is een belangrijk kenmerk van Join in. Met de methode komen de kinderen letterlijk in beweging en doen spelenderwijs allerlei activiteiten met elkaar. In een realistische context werken ze naar concrete eindopdrachten toe, zodat ze echt iets doen met wat ze hebben geleerd.

WERELDORIËNTATIE | groepen 3 t/m 8
Methode: Blink wereld geïntegreerd
Blink Wereld biedt thema’s waarmee de leerlingen onderzoekend, ontdekkend en ontwerpend leren. Wereldoriëntatie in samenhang is daarbij het vertrekpunt, in plaats van de losse vakken. Leerlingen krijgen de ruimte om te werken met eigen onderzoeksvragen, passend bij hun interesses, om zo hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. De thema’s zijn opgezet volgens een heldere structuur en opbouw die houvast biedt voor leerlingen en leerkrachten, maar daarnaast voldoende ruimte laat voor eigen inbreng. De kennisbasis wordt geborgd in geleide onderzoekslessen, die er ook voor zorgen dat de leerlingen in hun eigen onderzoek op een hoger niveau uit kunnen komen. Alle kerndoelen voor wereldoriëntatie en de 21st century skills worden gedekt.

BEWEGINGSONDERWIJS | Groepen 1 t/m 8
Methode: Basislessen bewegingsonderwijs
De leerlingen leren op een verantwoorde manier deelnemen aan bewegingscultuur en leren de hoofdbeginselen van de belangrijkste beweging- en spelvormen ervaren en uitvoeren.

SCHOOLZWEMMEN | Groep 4
Het schoolzwemmen is opgenomen in het lesprogramma van groep 4. Groep 4 gaat 1 keer per twee weken zwemmen. Uitgangspunt blijft het behalen van diploma A. Indien dit gehaald is, krijgen de leerlingen allerlei workshops aangeboden

EXPRESSIEVAKKEN | Groepen 1 t/m 8
Methode: Moet je doen
Een methode met de modules beeldende vorming en kunst- en cultuur

MUZIEK EN MEER DIGITAAL | Groepen 1 t/m 8
Methode: Muziek en meer
Een toegankelijke methode die fijne ondersteuning biedt om kwalitatief goede muzieklessen te geven.

VERKEER | Groepen 1 t/m 8
Methode: VVN verkeerseducatielijn
In de groepen 1 t/m 4 wordt gebruikt gemaakt van Bronnenboeken “projecten verkeer” en verkeersactiviteiten. In de groepen 5 t/m 8 van de verkeerseducatielijn van VVN. Voor groep 5 en 6 is dit met “Op voeten en fietsen” en voor de groepen 7 en 8 met de “jeugdverkeerskrant & veilig weer naar school”.
In groep 7 nemen de kinderen deel aan zowel het theoretisch als het praktisch verkeersexamen.

DE VREEDZAME SCHOOL
Basisschool Kienehoef werkt succesvol met de methode “De Vreedzame School”. Deze methode is volledig ingebed in ons dagelijks handelen en in de omgang met elkaar. Kinderen leren dat een eigen mening mogen hebben, zonder dat dat ruzie hoeft te leiden. De kinderen worden gestimuleerd om opstekers te geven aan elkaar.

VERKEERSVEILIGHEIDSLABEL

Seef de Zebra
Om verkeerseducatie op scholen te stimuleren en een hoge kwaliteit te waarborgen, is er een keurmerk in het leven geroepen. Het Label met het beeldmerk Seef de Zebra toont aan dat onze school zich inzet voor verkeerseducatie en verkeersveiligheid rond de school. Basisschool Kienehoef heeft op 1 september 2017 het Label gehaald! “We dragen daarmee bij aan een stukje veiligere omgeving voor onze kinderen.”
BVL label 2020-2021

Kijk voor meer informatie op onderstaand animatiefilmpje of www.bvlbrabant.nl

WEEK VAN DE LENTEKRIEBELS

Basisschool Kienehoef en Lentekriebels…?
Is het nodig om kinderen onder de 12 jaar al relationele en seksuele vorming te geven? Wij vinden van wel!
Kinderen staan dan nog heel open voor normen en waarden. Seksualiteit is, zeker in de onderbouw, dan nog geen onderwerp waar schaamte omheen hangt.
Door al op jonge leeftijd te starten met seksuele en relationele vorming raken leerlingen ook vertrouwd met het thema.
Ze krijgen hierdoor betrouwbare informatie en vaardigheden mee waar ze later veel aan hebben.
Daarom kiezen wij ervoor om deel te nemen aan de Week van de Lentekriebels.

basispresentatie ouderbijeenkomst Week van de Lentekriebels 2017.pdf
seksuele-ontwikkeling-van-kinderen-0-18-jaar.pdf

PRÉADVIES EN DOORSTROOMTOETS

In groep 7 vindt er een préadviesgesprek plaats met leerlingen en ouders waarbij een inschatting wordt gemaakt van het schooladvies van de leerling wat de leerling krijgt in groep 8.
In groep 8 ontvangen de leerlingen en ouders op papier het voorlopig schooladvies. Als dit voorlopig schooladvies afwijkt van het préadvies in groep 7 wordt er vooraf persoonlijk contact opgenomen met de leerlingen en ouders.
De leerlingen van groep 8 maken in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets.
Uiterlijk 15 maart ontvangt de school de uitslag van de doorstroomtoets.
In de periode van 15 maart tot 24 maart vinden de definitieve schooladviesgesprekken met leerlingen en ouders plaats.
Bij de schooladvisering zijn de groepsleerkracht(en), internbegeleider(s) en directie betrokken.