Skip Navigation or Skip to Content

Ouderraad, (G)MR en ouderpanel

Ouderraad (OR)

Onze school heeft een ouderraad. Het dagelijks bestuur wordt gevormd door 9 ouders. Elke leerlingengroep heeft een vertegenwoordiger in de OR.
De ouderraad houdt zich bezig met de dagelijkse gang van zaken in de school. Ze bereidt de schoolreis, feesten en sportactiviteiten voor of helpt bij de organisatie en uitvoering van diverse school- of groepsactiviteiten.
De OR organiseert jaarlijks een algemene jaarvergadering waarop verslag gedaan wordt van haar activiteiten en financieel beheer.

MR en (G)MR

Medezeggenschapsraad

De Wet medezeggenschap op scholen (WMS) maakt versterking van medezeggenschap mogelijk in het basisonderwijs. Op deze wijze krijgen ouders en personeel méér invloed op het beleid van de scholen.
Middels deze wet krijgen de medezeggenschapsraden meer bevoegdheden en kunnen zij daardoor beter beslissen over grotere belangen.

Er is ruimte gekomen om de inzichten en oordelen van personeel en ouders mee te nemen in het beleid van de school. Je zou kunnen zeggen dat er evenwicht is  tussen de zeggenschap van de kant van het bestuur en de medezeggenschap van de kant van ouders en personeel.

De MR heeft bevoegdheden waardoor personeel en ouders het beleid van de school mede kunnen bepalen. Soms heeft de MR adviesrecht, het bestuur of de schoolleiding moet de MR dan eerst advies vragen over een voorstel voor het als besluit mag worden uitgevoerd. Soms gaat het om instemmingsrecht, het bestuur van de school heeft de instemming van de MR nodig voordat ze een voorstel mogen uitvoeren. In de MR zijn meestal 3 ouders en 3 personeelsleden afgevaardigd. De directeur kan als adviseur aanwezig zijn. Ook zal hij/zij het voorgenomen school- of bestuursbeleid toelichten.

De bevoegdhedenverdeling van de MR staat beschreven in het medezeggenschapsreglement. Dit reglement ligt ter inzage op school.

Gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR)

Medezeggenschap is binnen Verdi georganiseerd op school in de Medezeggenschapsraad (MR) en Verdi breed in de Gemeenschappelijke MR (GMR).
De GMR is een vertegenwoordiging van leerkrachten én ouders. De GMR bestaat idealiter uit vijf ouders en vijf leerkrachten.
U kunt altijd contact opnemen met de GMR, door een mailtje te sturen naar GMR@verdi.nl.
De GMR is een vertegenwoordiging van medewerkers én ouders en bestaat uit vijf ouders en vijf medewerkers. De GMR heeft als doel om de belangen van leerlingen, ouders en personeelsleden te behartigen en mee te denken over het beleid van Verdi Onderwijs. Denk hierbij aan onderwerpen zoals de kwaliteit van het onderwijs, de veiligheid van de leerlingen en de financiën van de stichting. Je hebt inspraak in de besluitvorming en kunt zo een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van Verdi Onderwijs.

De GMR vergadert zo’n 5 keer per jaar. Daarnaast vindt er ook 5 keer per jaar overleg plaats tussen de raad van bestuur en de GMR en is er twee keer per jaar overleg met de Raad van toezicht.

Samenstelling Medezeggenschapsraad
De MR bestaat voor onze school uit 3 ouders, door de ouders gekozen en 3 personeelsleden door het team van de school gekozen.

Vanuit de ouders hebben zitting in de MR:

• Saskia van Eck (voorzitter)
  • Marloes de Beer
  • Joost Linschooten

Vanuit het team hebben zitting in de MR:

• Rita Verhoeven (secretaris)
  • Sandra van Kasteren
  • Marieke Vervoort

Ouderpanel

Samen met ouders hebben we een ouderpanel opgericht met ouders van leerlingen uit de onder-, midden- en bovenbouw. Wij, de school, gaat met deze ouders in gesprek over schoolse zaken. Het heeft als doel om samen met ouders te sparren. We zijn benieuwd hoe ouders tegen deze dingen aankijken. Het is voor ons zeer waardevol om hierover met ouders het gesprek te voeren.

"Op weg naar je beste ik"